Gründertips: Vil endre flyttebransjen

For gründer Than Quang Ngo er det ikke nytt å starte opp en bedrift. Som 19-åring startet han den første sushi-restauranten i Hønefoss, og var i forkant da dette ble populært i Norge. Da denne ble suksess, startet han en ny i Oslo. 

Det var med andre ord ikke helt ukjent farvann da Than sendte inn papirene for et nytt selskap; flyttebyrået LØFT. 

– Jeg ble lei av å være på samme sted og ikke kunne vokse. Visjonene var alltid “mer” og jeg kjente på trang for kreativitet og mer utfordringer, forteller han. 

Grådig bransje

Nettopp på grunn av dette hadde han, noe tilfeldig, havnet i flyttebransjen selv. I prat med andre under flyttingen, oppdaget han mye som skurret. Lange arbeidsdager, svart arbeid, dårlig kår, pressing av pris og dårlig kvalitet på flyttingen. Og dårlige holdninger i bransjen og mot de som jobbet.

Dette gikk utover alle – både de som flyttet, og de som bestilte. 

– Jeg opplevde det som en grådig bransje og med mange unnskyldninger. Da dukket ideen om eget flyttebyrå raskt opp, sier 29-åringen.

Han begynte å gjøre research på bransjen og startet selskapet i 2019. Et halvt år gikk til forberedelser, å analysere konkurrenter, markedet, hvem som hadde gjort det bra og dårlig – og hvorfor. 

Sammen med en kompis fra «Joe and the juice» begynte selskapet å ta form, og Than forteller at juice-kjeden inspirerte ham til å ta inn unge mennesker og skape et attraktivt og ungt miljø å være i. Å gi en god erfaring til arbeidslivet, å inspirere til fysisk arbeid for menn og kvinner.

For øyeblikket er det kun menn som er ansatt i flyttebyrået, men han oppfordrer kvinner til å søke, og forteller at de for øyeblikket er på jakt etter flere ansatte. 

– Kvinner kan også gjøre tunge løft, og det er kult om vi kan bidra til å endre disse holdningene også, legger han til.

– Enkelt å utfordre

Motivasjonen for å endre bransjen er fortsatt sterkt tilstede hver eneste dag på LØFT-arbeidsplassen.

– Det koster så lite å gjøre ting ordentlig! Det krever lite å være hyggelig, eller det å håndtere skader på en bedre måte. Skader kan alltid oppstå når mange ting skal flyttes, men hvordan det håndteres er viktig, sier han.

– Det er enkelt å utfordre bransjen når alt for mange har dårlige opplevelser med flytting.

Denne høsten har vært den travleste på lenge for det ferske flyttebyrået. Fler og fler ønsker å bruke LØFT når de flytter, og lite gleder 29-åringen mer etter flere år med hard jobbing. 

– Det går opp og ned som gründer og det har vært mange nedturer i starten, som det ofte er. Januar i fjor hadde jeg tre ansatte, og vi hadde én kunde hele måneden. Hva skal man si til dem? Perioder som det er veldig stressende når man vet det løper utgifter på bil, lager, kontor, lønn.

Hva gjorde dere da? 

– Man kan ikke vente på at kundene kommer til deg. Vi måtte prøve å tenke kreativt. Vi heiv oss i bilene og reise rundt og banket på dører, la ut annonser på Finn, presenterte oss hvor enn vi dro. Vi var på nippet til å gå konkurs, men så fikk vi etter hvert napp.

I dag er det mange som finner LØFT på egenhånd, og flyttebyrået har aldri hatt flere kunder eller høyere omsetning enn nå. Dette gjør at de kan ansette flere og satse enda høyere.

– Vi skal digitalisere og løse bransjeproblemer, og alltid møte på tid. Det skal være lettere for kunden å se hva det koster å flytte, og ha oversikt over hvor bilene er. Vi skal være best på skadehåndtering og gi kundene en ny start. Å flytte kan være stressende og tungt for mange, da skal vi møte dem med et smil og gjøre det vi kan for å gi en god opplevelse, avslutter han.

LØFT-gründerens råd:

  • Vær kreativ og tenk utenfor boksen
  • Kunden kommer ikke til deg – presenter bedriften!
  • Hold positiv tankegang hele veien
  • Husk å ha nok oppsparte midler, så du kan takle en periode uten kunder
  • Vær forberedt på hardt arbeid i lang tid
  • Ha kvalitet fra start, ikke sluntre unna
  • Ikke ta mer betalt enn det trenger* Bygg noe med et større mål – det motiverer
  • Vær hyggelig mot kundene, alltid!

Skrevet av Silje Reistad.

Trenger du et regnskapsprogram?

Prøv eAccounting gratis i 30 dager. Helt uforpliktende!