Derfor trenger du en forretningsidé

Skal man planlegge, ta det som det kommer, planlegge etter hvert? Meningene her er like mange som antall bedrifter, og det er ikke lett å vite hva som er det beste. 

Likevel er det ingen tvil om at det finnes fordeler ved planlegging innenfor enkelte områder. Klarer du samtidig å følge flyten og tilpasse deg underveis, ja – da er du godt rustet for livet som selvstendig næringsdrivende. 

Så hvorfor skal man ha en forretningsidé?

Dette hjelper deg å holde tydelig kurs for hvor du skal med bedriften, og hvordan du bygger suksess og en hverdag du kan leve av. Dette er fint å ha i starten av din bedrift

Hva er det? 

Rett og slett en beskrivelse av hva ditt selskap skal tjene penger på. Den inneholder hva som er unikt med din bedrift, hva den skal selge og hvorfor du skal bli valgt i motsetning til konkurrentene. 

Det er også lurt å kartlegge bedriftene du konkurrerer med, hva disse tilbyr og hva som er deres spesialitet. Kan du overgå dette og ønsker du å konkurrere direkte med dem, eller er det et behov i markedet som ingen dekker? Å bruke litt tid på dette kan være gull verdt når du skal tilby tjenestene dine.

Oppsummert, en forretningsidé svarer på: Hva skal jeg selge? Hvilket behov hos kunden skal jeg dekke? Hvem skal jeg selge til?

Gründertips: – Sats så høyt som er realistisk

Hva med forretningsplan?

Det anbefales å alltid ha en plan for bedriften, gjerne for noen år av gangen. Mens forretningsideen ofte er en del av startfasen til bedriften og er en kort plan, er forretningsplanen mer detaljert versjon av dette. 

Planen går grundigere inn på: 

  • Hvordan nå ut til kundene
  • Største utfordringer
  • Økonomistyring
  • Kostnader
  • Forventet salg

Den bør også inneholde:

  • Forretningsidé
  • Ansatte
  • Produkter og tjenester
  • Typiske kunder
  • Konkurrenter
  • Styrker og svakheter
  • Utfordringer og muligheter

Høres det overveldende ut? Prøv vår gratis mal: 

eAccounting gir deg malen for en god forretningsplan her.

Tips! Ta på deg de skeptiske brillene når du går over punktet med potensielle kunder. Hvilke spørsmål stiller du deg selv når du skal handle? Hva gjør at du velger noe over et annet sted? Se på dine egne vaner og noter deg det som avgjør hvor handelen gjøres og hva du og dine nærmeste er opptatt av. Her er det lett å bli blind på egen bedrift, og det kan være lurt å se bedriften litt utenfra.

Å fylle ut en forretningsplan kan være både motiverende og gøy, og er noe som kan inspirere for videre arbeid med bedriften din. Husk, det er ingen svakhet å se hva som er bedriftens største utfordringer, da stiller du bare sterkere i møte med alt som kan komme.

Skatteetaten mener at «et grundig arbeid med forretningsplanen øker sannsynligheten for en vellykket etablering, og du får en bedre oversikt over den reelle risikoen du påtar deg.»

Om ikke den styresmakten for skatt og økonomi har peiling, så vet ikke vi! 

Vi ønsker deg lykke til med både forretningsidé og forretningsplan, og håper du koser deg med planleggingen!

Skrevet av Silje Reistad.

Trenger du et regnskapsprogram?

Prøv eAccounting gratis i 30 dager. Helt uforpliktende!