3 tips: Slik skiller du deg ut

Oppstarten av en bedrift kan være en fase hvor du bobler over av nye ideer, men det kan også dukke opp motstand i det man ser hvor mange andre som er i samme bransje som deg.

Her er den viktigste forskjellen på den som gir opp, og den som fortsetter å jobbe! Det vil alltid være en måte å skille seg ut på blant konkurrentene – har du ikke funnet den, kan det være du ikke har lett nok. I denne saken lister vi opp noen forslag som kan brukes – enten du er helt fersk selvstendig næringsdrivende, eller ønsker bredere synlighet for en bedrift du har hatt lenge.

1: Kreative arrangementer

Som selvstendig næringsdrivende kan mye være uforutsigbart. Derfor er det lurt å ha oppsparte midler tilgjengelig, både i oppstartsfasen og underveis. Hvordan du bruker dette er opp til deg, men å prioritere synlighet for potensielle kunder er sjeldent en dum idé. 

Arrangementer av ulike slag er noe mange synes er skummelt å sette i gang, men som kan ha stort potensiale. Enten du har en strikkebedrift, skriver taler, produserer film, selger produkter eller er mentaltrener på nett, kan et arrangement tilpasses deg og være en stor boost for selskapet. 

Trikset med et arrangement er å tilby noe for lokalsamfunnet ditt, samtidig som du skaper synlighet for bedriften. 

Noen eksempler:

  • Strikkebedrift: Sett opp arrangementer på den lokale restauranten eller kafeen. Tilby å bidra med produkter eller din kunnskap. Eller oppfølging for et type plagg som publikum skal strikke. Miks det i blant med konkurranser eller quiz. Kanskje dette blir noe fast, og at navnet på eventet kan ha bedriften din synlig, når folk melder seg på?
  • Filmproduksjon: Sett opp visninger av filmene dine, eller lag en lokal konkurranse hvor din bedrift produserer film og viser denne etter ferdigstilling. 
  • Mentaltrener: Hold et foredrag lokalt og tilby rabatt på fremtidige webinarer/kurs. Kanskje kan du også foreslå å dukke opp på arbeidsplasser for å motivere, som har potensiale til å bli fast hver uke?

Mange vegrer seg for å sette i gang slike arrangementer fordi man tenker at man ikke har noe å komme med, at kafeene er fullbooket eller at de ikke er interessert – vi oppfordrer deg til å prøve! De fleste vil nok bli overrasket over at hvor mange lokale serveringssteder, biblioteker og lignende som blir lettet over å få nye innspill til arrangementer å sette opp.

Les også: Gründertips: – Viktig å justere planen

2: Giveaways

Det finnes mange nettsider som produserer produkter, godteri og mer som kan ha din logo på. Disse gjenstandene kan være fine å gi bort, men her kan det lønne seg å tenke gjennom hvor du gjør det – og til hvem. Ideelt sett bør det være noen som har interesse av bedriften din, så det er ikke sikkert det å dele ut dette på gata er det mest tidseffektive. Du kjenner bedriften din best og hvem du ønsker å nå ut til – hvor oppholder denne gruppa seg?

Du kan også holde konkurranser for å gi bort giveaways på sosiale medier, men les deg nøye opp på reglene her. På Facebook kan du for eksempel ikke be folk dele posten for å vinne, eller be om at deltakerne tagger hverandre. Tenker du nå «hva, jeg ser jo dette hele tiden?» så er det fordi mange befinner seg i gråsonen her. De spør i stedet: «Hvem ville du tatt med deg/delt premien med» og lignende. Det tryggeste er muligens å holde seg helt unna dette, men det er en vurdering å ta.

Hva med skattereglene? Alt med bedriftens synlige logo kan gis bort uten å tenke på MVA. Dersom du gir bort andre produkter, må man betale utgående MVA. Ofte kan en bedrift få produkter av sin leverandør til å ha som reklame, her slipper man å betale utgående MVA.

3: Tilby dine tjenester gratis

Et punkt som kan gi enorm fortjeneste hvis alt klaffer, men det innebærer også en viss risiko. Å tilby det bedriften din selger helt gratis (eller med stor rabatt) høres ikke nødvendigvis ut som det lureste når du skal bygge selskapet. Så, når lønner det seg? 

Ofte helt i startfasen, hvis du trenger å bygge opp erfaring og CV. Merk at det også handler om hvor mye du har å gå på økonomisk, om du har tid og råd. Har du dette, kan det være mange fordeler – nye kontakter, noe å vise til, mulighet til å bli anbefalt videre. Vær likevel nøye på hva du lover bort. 

Hvis du sier ja til et stort oppdrag som krever for mye og du ikke er blitt kjent med egne grenser ennå, kan det ha motsatt effekt ved at bedriften ikke blir fornøyd. Vær derfor tydelig i avtalen og hva som kan forventes av begge parter.

Det kan også lønne seg dersom du får hanket inn store bedrifter som er bra for kredibiliteten til selskapet. Da har du kanskje lov til å legge inn deres logo på nettsiden (obs, husk å spørre først!) og vise til samarbeidet deres.

En idékveld knyttet til dette temaet med deg selv, de andre i bedriften eller med andre i samme bransje (som opererer i andre områder enn deg selv) kan også være motiverende for å sette i gang motivasjonen.

Lykke til med din bedrift!

Skrevet av Silje Reistad.

Trenger du et regnskapsprogram?

Prøv eAccounting gratis i 30 dager. Helt uforpliktende!