Hva er Aa-registeret?
Aa-registeret er et grunndataregister som gir en oversikt over alle arbeidsforhold i Norge, og eies og drives av NAV. Du kan lese mer om Aa-registeret på NAV sine sider.
Ny tjeneste for å hente ut opplysninger
Tidligere måtte denne rapporten bestilles og sendes i posten. Noe som vi alle kan si oss enige i, både er tungvint og lite effektivt. I den nye løsningen kan du nå enkelt hente ut informasjon om ansatte, samt oversikt over dine sykemeldte og sykefraværsstatistikk. Alt du trenger å gjøre er å logge inn her og ta ut rapporten “Få oversikt over dine ansatte (fra Aa-registeret)”.
Viktig å avstemme ansattopplysninger
Det er viktig at du som arbeidsgiver avstemmer ansattopplysninger i Aa- registeret mot ansatte i ditt lønnssystem. Er det opplysninger som ikke stemmer må dette endre, slik at opplysningene samsvarer. Det kan ha stor betydning med å ha rapportert feil ansatte, stillingsprosent, permittering og andre ansatt opplysninger. Noen av konsekvensen av å ha rapportert feil ansatte og opplysninger kan være:
- Ansatte kan ha rettigheter i din bedrifter
- Ansatte kan ha problemer med å få ytelser fra NAV
- Arbeidsgiver kan motta trekk i lønn på ansatte som har sluttet
- Har din bedrift AFP (Avtale festet pensjons avtale) ordninger, betaler du for ansatte som er glemt å sluttmelde.
For å unngå dette anbefales det å gjennomføre en slik avstemming en gang i året!
Trenger du et regnskapsprogram?
Prøv eAccounting gratis i 30 dager. Helt uforpliktende!