Gründertips: – Viktig å justere planen

I dag er Tina Mondelia 24 år og driver selskapet «Mondelia Media». Hva bedriften hennes skal være og hvor den er om fem år, er en prosess hun i dag trives med. Men slik har det ikke alltid vært.

I denne spalten deler norske gründere hva de har lært etter flere år med eget selskap; hva skulle de ønske de visste før de startet, angrer de på noe – og har de noen hemmeligheter å dele? 

Startet ENK i tenårene

Fra hun var 10 år gammel var det en naturlig tankegang å starte for seg selv. Hun filmet videoer med kameraet hun fikk til jul, og begynte raskt å jobbe for å bli regissør ved å sette opp en filmvisning på den lokale kinoen i Tønsberg.

– Jeg visste ikke så mye om ulike bedriftsordninger og AS, men jeg skjønte det var noe kreativt jeg ville jobbe med, sier hun. 

Hun startet opp et ENK da hun var 16, og fikk en firma-idé om å hjelpe flere bedrifter med å lage innhold. Da startet hun AS i 2017, som 19-åring.

Det som har gitt 24-åringen den største lykkefølelsen i sin karriere så langt, er å lande store og små avtaler som man har jobbet lenge for. 

– Og når jeg har hatt ansatte som forteller hvor godt de har trivdes med å jobbe i og for Mondelia Media AS, det betyr mye, legger hun til. 

– Hvorfor AS? 

– Det ble et AS da jeg begynte å lære mer om det, og så for meg langsiktig å bygge noe stort og muligens ha ansatte, som skjedde et par år etterpå. Det gir også et enklere skille mellom din privat- og bedriftens økonomi, sier hun.

Hun bruker eAccounting som regnskapsprogram for å holde oversikt, og setter stor pris på tryggheten med en regnskapsfører. 

– Ikke bare slipper du å bekymre deg herfra til månen om regnskapet, og noen ganger er det veldig deilig å bli fortalt hva du skal gjøre. 

Hun råder likevel til å:

1)  Gjøre litt research på forhånd, og prøv å estimere hva kostnadene blir.
2) Se også om det er noen småting du kan gjøre selv som ikke krever mye energi og tid fra deg hvis det kan spare deg en tusenlapp i timen.

Les også: 5 tips for nybegynnere i eAccounting

For deg som starte opp bedrift, har hun flere erfaringer å dele, og brenner sterkt for at gründere skal følge drømmen sin – på en målrettet måte.

– Jeg er en som føler jeg har fått gjort mest med å lære mens jeg går, men det er en utfordring å ha en idé hvor du ser et behov eller ønske om tjenestene firmaet ditt kan levere. Det kan bli slitsomt og lett for utbrenthet, når du skal drive noe som stadig må overbevise folk om at det du har er nyttig for dem hvis ikke folk føler de får et behov dekket.

– Hva tror du er den største misforståelsen om å drive for seg selv?

– Jeg tror folk undervurderer hvor mye arbeid som går i å sitte på stumpen og sende mails og ringe rundt. Jeg er en som er rastløs av meg og liker å gå ut og bli kjent med mennesker, men jeg setter også pris på de dagene hvor jeg kan konsentrere meg i et rom alene med arbeid på skjermen, sier hun. 

–  Jeg liker når entreprenører på sosiale medier også viser når de jobber hele dagen på datamaskinen og ikke kun når de reiser rundt eller drar på events. Ikke fordi at det er så flott at de viser fram skrivearbeidet også, men fordi det faktisk kan motivere folk, tror jeg, å se at mye verdi kan bli skapt fra bare en som sitter og får idéene sine på papir.

Holder foredrag

Fremover er planen for Tinas bedrift å jobbe mer selvstendig med kommende foredrag utover høsten. Fra å ha flere ansatte, har hun ønsket å tre litt tilbake og se på hva bedriften kan utvikle seg til.

– Mondelia Media har tilpasset seg etter ha noe som det ser ut til at folk kan ha nytte av, og det føles da det å drive en bedrift enda mer meningsfylt, sier hun. 

– Du møter noen i en heis og har et minutt på å fortelle hva det neste prosjektet du jobber på er, hva sier du?

– Dette har vært vanskelig, synes jeg! Også fordi bedriften har tilpasset seg litt med hva jeg finner ut hva firmaet kan bidra med, men nå som planen for de neste årene er litt mer duggfri: Holde foredrag, både for unge – det med å være ung i en moderne tid, og mine erfaringer rundt det å drive bedrift. Hva jeg har lært og hvor mye det å ta vare på deg selv, de du velger å omringe deg med og tankesettet har å si. 

Hun råder til dette fokuset:

– For bedrifter handler det om det å skape innhold av verdi. Folk er interessert i historier og underholdning, ikke å bli fortalt hva de skal kjøpe.

«Femårsplanen» har høstet mye diskusjon de siste årene. Er det smart med en langsiktig plan, eller ikke? Selv tror hun det kommer helt an på bedriften og markedet.

– Både bedrifter og folk er forskjellige. Jeg hadde en plan som det før, men personlig passer det ikke helt for meg akkurat nå. Det kommer også selvsagt litt an på hva den femårsplanen inneholder: Er det penger? Kunder? Utvikling av bedriften? For min del er det viktig å ha et åpent tankesett rundt tilpasning og justering av planen, men samtidig klare å holde på visjonen sin, sier hun og fortsetter:

– Det man kan spørre seg er «Hvorfor har vi disse målene?»

Stå for valget ditt!

Hun tror det viktigste å huske på når man driver for seg selv, er drivkraften. 

– Det finner du ut om du har for den bedriftsidéen du har, og om du virkelig tror på den. Mange gründere starter nye selskaper i og med at de finner drivkraften sin på et nytt sted – og sånn er det. Man må teste ut ulike ting. Progresjon er noe av det viktigste. Ta et valg og ikke se tilbake!

Hun tror også at dersom markedet vil ha noe, så ser du det. Vær våken og legg merke til hva som er fokuset på sosiale medier, i nyhetsbildet konferanser og foredrag, kanskje kan din bedrift tilby noe av dette.

– Bidra med dine beste egenskaper, omring deg med folk som har ekspertise på andre felt du gjerne skulle hatt mer hjelp på, råder hun. 

– Og husk at selv om det er mye hjelpemidler og informasjon der ute, så er også en av de morsomste tingene med en bedrift er å prøve ut ulike måter å gjøre ting på. Det handler om prosessen!

Test i praksis

Den siste tiden har hun også funnet ut noe hun ønsker å dele med gründere. 

Tina

– Det å planlegge kan føles ut som en falsk progresjon. Nå planlegger jeg mindre og jobber mer. Det betyr ikke at det aldri er vits i å planlegge, men jeg tror vi bruker mye unødvendig tid på det. Det kan også være morsommere og langsiktige gevinster i å faktisk få testet ting i praksis.

Hun trekker også frem at det å drive bedrift har flere fordeler: 

– Man vokser ikke bare som bedrift, men også som menneske, og dette gjelder både deg og de ansatte, avslutter hun.

Skribenten i denne saken har samarbeidet med Tina om podkasten «Opp og frem», som ligger ute med 43 episoder og tidligere har hatt samarbeid med eAccounting om regnskapsråd i episodene.

Hør episoden om regnskap med Jørn: Alt du trenger å vite om AS og ENK

Skrevet av Silje Reistad.

Trenger du et regnskapsprogram?

Prøv eAccounting gratis i 30 dager. Helt uforpliktende!