Fra hobby til jobb

Har du en drøm for å drive for deg selv, men aldri tatt steget? Det kan virke skummelt når man tenker på å starte eget selskap, men tar du stegene gradvis, er det lite som er skummelt med dette. La oss heller kalle det nytt og spennende! Du får testet ut drømmen din en gang for alle, enten det er å ha firma ved siden av din daglige jobb – eller leve av det fullt og helt. 

1. Hvor mye tid har jeg?

Se over timeplanen din og hva du har tid til, helt realistisk. Du ønsker så klart en god start på selskapet ditt, og det bør ikke starte med utbrenthet og å drukne i for mye å gjøre. 

Vær konkret – i stedet for å tenke at “jeg kan jobbe litt hver dag”, hvor mye? En time før annen jobb? Hver fredag eller søndag, eller har du overskudd til å sitte på kvelder? Hvor mye jobb er realistisk å få gjort på den tiden du har satt av?

2. Målene dine

Lag en plan for målene dine, og pass på at det er nok delmål på veien. Hovedmålet ditt kan godt være å bli den ledende nettsiden for skjønnhetsprodukter, eller leve av å lage musikk til film – men hvilke delmål skal du nå på veien? 

For eksempel: opprette bedrift og velge navn, lage nettside, legge ut oppdrag, få PR i lokalavisa, sende ut mailer om din nye bedrift, bestille flyers, lage sosiale medier-profil (og oppdatere den).

2.  ENK eller AS?

Et enkeltmannsforetak regnes ofte mest lønnsomt dersom du ikke forventer en enorm vekst og ikke skal ta stor økonomisk risiko – da du selv står ansvarlig for økonomien og eventuell gjeld.

Som innehaver av ENK, regnes du ikke som ansatt og får ikke lønn, men kan selv disponere overskuddet og gjøre uttak. 

Det du skatter av, vil være det overskuddet foretaket eventuelt gir, og arbeidsgiveravgift er nødvendig først hvis du ansetter noen. 

Med AS er arbeidsgiveravgiften obligatorisk når du betaler deg selv og dine ansatte. Hvor mye du skal betale avhenger blant annet av næringen din.

Hvis du er usikker, kan det være lurt å starte med ENK da du også kan bytte selskapsform senere til AS.

3. Regnskap

Aller først: må du føre regnskap? Alle med ENK som omsetter for mer enn 50 000 kroner har det som kalles bokføringsplikt, som vil si å føre regnskap etter bokføringsloven.

Tjener du under dette, er du ikke pliktig til å føre regnskap, men skal likevel dokumentere salg og utgifter med bilag og faktura. Du skal også sende inn skattemelding og næringsoppgave hvert år.

Som motsetning er alle AS er regnskapspliktige, og hvert år skal skattemelding og næringsspesifikasjon leveres på vegne av bedriften.

Har du en liten bedrift og forventer å tjene under 50 000? Det anbefales likevel å holde orden på inntekter og utgifter, både for din egen del, men også i tilfelle du går over grensen. Du kan enten bruke et regnskapsprogram til dette, eller føre i et eget dokument, som Excel / Numbers og lignende.

Tips: Slik fører du regnskap selv

4. Samarbeide? 

Greit, selv om vi sa at det skulle være spennende og ikke skummelt med ny bedrift, kommer man ofte til et punkt hvor noe er litt vel spennende. Kanskje du faktisk lander den store kunden du drømte om, eller ikke får napp noe sted.

Mange gründere er glad i å dele kunnskap med andre, og ettersom man sitter mye alene med selskapet sitt er mange positive til samarbeid, eller å dele av sine erfaringer og høre dine. Søk på Facebook i nærmiljøet eller innenfor næringen du driver – er det grupper for andre som gjør det samme? Er det noen kurs du kan ta på nett, hvor du kan knytte kontakter? Det finnes også mange gratiskurs innenfor ulike gründervirksomheter. 

Dette kan være gull verdt – både for å unngå feller de kanskje har vært borti, samt ved et større kontaktnettverk kan dere tipse om hverandre – dersom man for eksempel ikke har tid til å gjøre et oppdrag selv.

5. Kurs hos Skatteetaten

Som ny næringsdrivende har man mange spørsmål, og selv om du finner svar på mye på nett, kan mange bekymre seg for den O’ store Skatteetaten. Det å gå på deres kurs for næringsdrivende gir ikke bare mye kunnskap om ditt ENK eller AS, du har også vist at du ønsker å forstå skatteregler og følge dem. 

Det kan anbefales å ta et kurs flere ganger, for eksempel vår og høst for å friske opp minnet det første året. Det finnes heller ikke en grense på hvor mange ganger du kan ta kurset – dersom du synes det er overveldende med mye ny informasjon.

Du kan melde deg på ulike webinarer her. Tips: Ha spørsmålene klare i forkant og noter deg nye underveis, da det pleier å settes av god tid til spørsmål på slutten.

6. Skattefordeler

Les deg opp på skattefordelene med ENK eller AS, her er det mange! Blant annet når du er på reise eller har møter med kunder hvor dere spiser mat, eller når du handler inn produkter eller annet grunnet bedriften. Det er likevel mange ulike regler knyttet til avdragene, og du skal være klar over disse slik at du ikke fører noe feil.

7. Dele kunnskap?

Vi snakket om samarbeid i punkt 4 og at det finnes mange gratiskurs der ute. Dette er også en måte du kan spre kunnskap om deg og din bedrift! Er du musikklærer, driver med strikking eller selger produkter? Vi har alle noe kunnskap som andre kan ha nytte av, og et gratiskurs med for eksempel 3-4 videoer over noen dager eller uker, er en god måte å bygge opp en mail/nyhetsbrev-liste på. 

Har du tid, råd og overskudd til å gjøre dette, kan det også være en god erfaring for å se om du vil starte et videokurs hvor du tar betalt – men det kan også kun være et tilbud du har på nettsiden din for å spre ordet om deg og selskapet ditt.

8. Du er klar!

Når du har bestemt selskapsform og er klar for å starte bedriften, fyller du ut skjema hos Altinn.no.

Lykke til! 

Skrevet av Silje Reistad.

Trenger du et regnskapsprogram?

Prøv eAccounting gratis i 30 dager. Helt uforpliktende!