Drive for deg selv? Slik blir det lønnsomt

Har du drevet for deg selv en stund og kjørt deg fast i et spor? Du vokser ikke som du ønsker? Eller er du helt i startfasen og opptatt av å tjene godt? 

Det kan være mange grunner til at du ønsker en mer lønnsom bedrift. For noen selvstendig næringsdrivende er bedriften en sideinntekt, en hobby eller et prosjekt som påvirkes av ledig tid og kapasitet. 

Det er du selv som vet best hvordan du driver ditt foretak, og du kan ha gode grunner til å ikke ønske å vokse. Disse tipsene er for deg som er opptatt av å drive lønnsomt, øke omsetningen og vokse seg større. 

1) Øke prisene

Hvordan man skal prislegge seg er et kapittel for seg selv, og påvirkes av den bransjen man er i. Her lønner det seg og gjøre god research for å se hva konkurrentene dine tar, eller hvis det er priser satt av organisasjoner for din bransje. 

I oppstarten kan det være mange fordeler med å være billige, men dette er ikke lønnsomt på lengre sikt om du underselger deg og tjeneste bedriften din tilbyr. Sørg for å øke prisene i kontakt med markedet og etterspørsel. Om du har faste kunder som reagerer på prisøkningen, ha gjerne en grunn du kan komme med ved behov. Fokuser her gjerne på det som gagner kunden, som at dere har investert i nytt og bedre utstyr, gått kurs som øker kompetansen eller annet. 

2) Kutte kostnader og gjøre riktige investeringer

Som seriegründer Thomas Due anbefaler i en tidligere artikkel

– Mange blir revet med av gründerlivsstilen og bruker alt for store summer på for eksempel å leie dyrt kontor, eller å jobbe på kafé med dyre utgifter for mat og drikke, for å nevne noe. 

Det å ha kontor eller møter på kafé er viktige av ulike grunner, men ta en sjekk jevnlig. Trenger dere fortsatt kontor om tre måneder? Kan dere kutte abonnementer eller finne billigere valg? 

Gjør også de riktige investeringene som løfter bedriften på sikt, og ikke kortvarig. 

3) Drive lovlig

De fleste som driver for seg selv er nok opptatt av å gjøre det riktig, etter norsk lov. Likevel betyr det ikke at feil kan skje selv om intensjonen er god, og det er straffbart å ikke betale riktig skatt eller drive selskapet ditt uten å følge reglene for akkurat din foretaksform. 

Sett deg inn i regelverket og gjør det du kan for å følge det. Er det overveldende eller vanskelig, kan du få hjelp av et regnskapsprogram, som eAccounting sitt, eller fra en regnskapsførere som kan hjelpe deg med det du lurer på.

4) Kan det delegeres?

Ingen tjener på at du blir utbrent. Unngå multitasking av oppgaver om du kan, og jobb smart. Hvis du sitter døgnet rundt kan det være lett å tenke at du er produktiv, men se på timene du jobber og hvor mye av timene som er fokusert jobb. Om du er overveldet med arbeid, se om noe kan delegeres. Hvis dette frigjør tid til å skaffe flere kunder, kan dette være et helt riktig valg og dermed bli lønnsomt for bedriften selv om det i første omgang gir nye utgifter for arbeidskraft.

5) Er du på riktig spor?

Når hverdagen er i gang og kundene kommer, kan det overraske mange selvstendig næringsdrivende hvordan bedriften blir formet av dette. På mange måter er det fint at dette kan formes fra kundens behov slik at du har jobb. Men hvis du styres helt av sporet, kan det være du mister andre kunder. 

Gå tilbake til kjernen av hva du ønsker å tilby. Noen justeringer kan gjøre bedriften din mer samkjørt, også om du bestemmer deg for å endre fokus.

Som eksempel kan et lite foretak på én person som tilbyr sang og konserter, oppdage at det er et behov for sangtimer for barn og ungdom. Å lytte til dette kan gi lønnsomhet for bedriften, ved å oppdage at behovet og muligheten for inntekt ligger et annet sted. Deretter kommer den viktige balansen – hvor du fortsatt sørger for å tilby det som var motivasjonen for oppstarten av bedriften, slik at du det ikke plutselig smeller og du blir utbrent eller ikke ønsker å drive selskap.

6) Kundeservice

Det er ingen tvil om at det er mye å tenke på når du driver for deg selv, derfor bør kundeservicen være noe som går av seg selv. Likevel er det et viktig punkt som kan sørge for mye synlighet, spredning og lønnsomhet. Med andre ord: sørg for god kundeservice! Lag noen kjøreregler som gjør det enkelt å forholde seg til kundene på daglig basis, og disse bør inneholde å behandle kunden med respekt og forståelse. 

Gjør gjerne “det lille ekstra” som sørger for at kunden vil anbefale deg videre til andre, og føler seg sett og hørt. Det betyr ikke at man må møte kunden på alle behov, men at man viser at man lytter og ikke tar kunden for gitt.

7) Synlighet – på de riktige stedene

Hvis du ønsker lønnsomhet i bedriften (og har kapasitet til flere kunder, noe du bør sørge for å ha, se punkt 4) er det viktig at fremtidige kunder kan oppdage deg. Da er nøkkelen å være synlig på de riktige stedene. 

En som tilbyr bryllupsbilder henger ikke opp plakater på en ungdomsskole, og en som tilbyr flyttehjelp i Oslo, legger ikke ut annonser i Facebook-gruppa: «Vi som bor i Spania». 

Helt selvfølgelige eksempler, men – så lite effektivt kan det faktisk være dersom man sikter på en sosiale medier-plattform hvor potensielle kunder ikke befinner seg, eller du ikke har satt deg inn i hva målgruppa bryr seg om.

Så hvordan vet du hvor du skal annonsere? Gjør research. Spør venner. Lag et spørreskjema og del ut et gavekort til en heldig person (ha respekt for folks tid, de aller fleste gjør ikke spørreskjemaer gratis lenger). Hør eller observer i Facebook-grupper. Se på sosiale medier, hva som postes, hva folk savner og hva det er behov for. Om du trenger råd, kan det lønne seg å kontakte noen med større innsikt, som tar oss inn på neste punkt.

8) Nettverk 

Skap deg et stort nettverk. Gjerne med mennesker i ulike bransjer hvor dere begge kan bidra med verdifull innsikt (viktig at du også kan tilby noe tilbake – igjen: ha respekt for folk sin tid). Ha lav terskel for å be om et møte, det verste er å få et nei og at du har vist interesse for et annet menneske sin kunnskap.

En annen grunn til å bruke nettverket ditt, er dersom du ønsker hjelp med finansiering; at andre investerer og hjelper til med å dekke kostnadene.

Det kan være ulike grunner og metoder for at andre vil investere, og de aller fleste ønsker å få noe igjen på sikt når bedriften blir lønnsom. Det vil alltid være en risiko ved å satse på gründerselskaper, og dette vet de også. Likevel er det en enorm mulighet i å få hjelp fra andre som satser på deg, så sjekk ut muligheter for at dette kan hjelpe deg.

Lykke til!

Skrevet at Silje Reistad.

Trenger du et regnskapsprogram?

Prøv eAccounting gratis i 30 dager. Helt uforpliktende!